tisdag 16 juni 2009

Mirakel

Var det någon mer än jag som tittade på programet "Mirakel" nu i natt? (repris tisdag 16/6 Tv2 kl 00.10 )

Klippt från tv-tablån: Amerikansk dokumentär från 2008. Projektet går ut på att sätta upp en musikal med autistiska barn i huvudrollerna. Under sex månader följer vi Neal, Lexi, Henry, Adam och Wyatt som alla är autistiska, under arbetet med att skriva, komponera, repetera och till slut framföra en hel musikal. Eldsjälen är Neals mamma Elaine Hall, som vill hjälpa de autistiska barnen att uttrycka sig genom musiken, samtidigt som de tränar på att vara tillsammans med andra barn.

Nu sitter jag här för mig själv, mitt i natten, och är på världens diskutions och fundera-högt-med-någon-humör. Programet rörde mig djupt. Jag har lite personlig erfarenhet av ämnet, fast ändå inte (lång historia). Att få se de här barnen & ungdomarnas vardag, och se hur livet fungerar för dem och deras familjer var både otroligt ledsamt sina stunder, men tusen gånger mer hoppfullt och tankeväckande. Tusen olika funderingar och känslor snurrar runt i mitt huvud nu...ååhhhh vad jag önskar att någon mer än jag vore vaken nu *himlar med ögonen*

Imorgon när jag vaknar snurrar dagen igång med samma rutiner som vanligt och "förtrollningen" är borta. Ni förstår säkert vad jag menar. Hur som helst, om ni skulle få möjligheten att se denna dokumentär så för jössenamn gör det.

God Natt!


1 kommentar:

mahlin sa...

Tack snälla Katta för tipset! jag ska sätta påminnelse i mobilen så jag kan se det inatt.. för det vore ju onekligen fiffigt att se, jag ska ju inte vara föräldraledig så länge till. Tack tack tack!