lördag 31 januari 2009

Lightroom Rockar!

Jag sitter sena nätter till 02-03 nu, har gjort i flera dagar *ehum*
Sitter och leker med Lightroom, försöker lära mig programet.
Mycket dumt när man har en liten älskling på 2 år som vaknar 06.30 och vill leka.
Pappan är för tillfället handikappad och är inget att räkna med.
Men jag kan inte hejda mig, det är så fantastiskt roligt!

Det är mycket enklare att få lite bättre resultat på de där helt misslyckade, superpixliga bilderna från pocketkameran i Lightroom, än i PS.

Ett exempel:


Den här bilden var mörk och blå-kall...å dålig kvalitet över lag.
Efter att jag dragit i lite olika reglage, öppnat filen i PS och lagt på ram så är den tom i skick att åtminstonde uthärdas att titta på.
Nu är den uppljusad, fått en varmare gul ton och några andra små förändringar.
Allt gick hur fort som helst, til skillnad från att göra allt i PS.

Jag fixade bilden i AdobeRGB för framkallning, ändrade sen till sRGB bara för att lägga upp här, så riktigt rättvis är den inte här.

Nu är det verkligen dags att lägga mig...

/ Godnatters på er allihopa!

1 kommentar:

Johanna sa...

Jag har en utlottning i min blogg, kika in och var med!

/Johanna
bannahoj.blogspot.com