torsdag 6 november 2008

Min nygammla kärlek

Jag hjärtar photoshop!

Är verkligen ingen hejjare på varken programet eller hur allt med diverse filer mm fungerar.
Men jag kan tillräckligt för att sitta och leka och upptäcka nya saker att göra.
Nu har jag fastnat i D.I.Y -träsket för egna photoframes.
GAAAHHHHH vad det är sjukt kul!
Av en slump märkte jag att frames brukar heta .PNG...på den vägen är det.
Kanske gör jag det hela på ett mycket opraktiskt sätt, men förmig funkar det iaf :D

Vassego, här bjussar jag på en av mina första. Allt annat än vacker, men tillsammans med lite andra ändringar i PS så kan man rädda det mest fruktansvärda foto.

Storleken är 1000 x 1300 pixlar, lagom att passa fotona jag tar. Vet inte hur den håller att dra ut(förstora med ctrl+T sen "enter").

Fotot jag lagt ramen på var helt felexponerat och en massa annat blä.
Först gjorde jag om det till svartvitt med hjälp av övertoningskarta. Sedan reglerade jag intensitet/kontrast (sänkte intensiteten för det var överexponerat, voila så kom ansiktsdragen fram), sedan ändrade jag färgbalansen till mer gul för att få motivet att framträda mer.


För tillfället ägnar jag lite tid åt att fixa foton för framkallning, har tappat scrapinspirationen och behöver en spark där bak.

Nu ska jag hämta liten älskling på dagis.
* Vink vink*

Inga kommentarer: